Sīkdatnes palīdz mums veidot mūsu pakalpojumus. Izmantojot mūsu pakalpojumus, jūs piekrītat mūsu sīkdatņu izmantošanai.

Aizvērt

Tavs velo sezonai gatavs?

Velosipēds – ērts pārvietošanās veids. Taču, lai tas veiksmīgi funkcionētu un pildītu savu pienākumus pēc ziemas sezonas un varētu velosipēdistu droši nogādāt no punkta A uz punktu B, tam ir vajadzīga apkope, par ko daudzi velobraucēji bieži vien aizmirst. Kā jau katrs mehānisms, arī velosipēds ir rūpīgi jākopj un tam jāveic pārbaudes. 

Bremzes
Divriteņa bremzes noteikti ir braucēja veselības vērtībā. Tāpēc tās arī attiecīgi jāuzmana. Vispirms, vai kluči tik tiešām ar visu savu laukumu spiežas pret aploci, turklāt no abām pusēm vienādi. Bremžu klučos no aploces ar laiku iestrādājas mikroskopiskas metāla skaidiņas. Tās kaut vai ar parastu skrūvgriezi jāizurbina ārā. Pārliecinies vai bremžu trosītes nav acīmredzami nolietotas, nospiežot bremzes rokturi un atlaižot to, tam bez aizķeršanās jāatgriežas savā sākotnējā pozīcijā.

Aploki un riepas
Pārliecinies vai riepas ir pienācīgi piepumpētas, rekomendētais spiediens ir uzrakstīts uz riepas malas. Sākumā vajadzētu iepumpēt vidējo norādīto spiedienu. Tālāk jau pēc izjūtām, var samazināt spiedienu ja riepa liekas pa cietu, vai palielināt to, norādītā spiediena robežās. Pārliecinies vai riepu protektors nav pārmērīgi nodilis un vai uz riepām un to malām nav uzsisti „bumbuļi”, izvirzījumi. Pārliecinies vai aploki brīvi griežas un vai tie nesvārstās, paceļot riteni gaisā un strauji iegriežot riepu, tai jāgriežas taisni nesvārstoties uz malām. Pārliecinies vai visi spieķi ir stingri pievilkti un nav salūzuši, viegli pieskaroties un pakustinot tos. Pārliecinies vai riteņus pievelkošie uzgriežņi ir pievilkti.

Stūre
Pārliecinies vai stūre un iznesums ir pareizi uzstādīti, pievilkti un netraucē vadīt velosipēdu. Pārliecinies vai stūre ir pareizā stāvoklī attiecībā pret dakšu un braukšanas virzienu. apskatoties no augšas uz stūri un priekšējo riteni tiem jābūt perpendikulārā stāvoklī, ja vēl māc šaubas, tad jāizmēģina stūri turēt taisni un nobraukt pāris metrus, tam vajadzētu braukt taisni. Pārliecinies vai stūres/dakšas gultņi ir pareizi uzstādīti un pievilkti.

Sēdeklis
Pārliecinies, vai sēdeklis nekustās un ir noregulēts pareizā augstumā. Ja ir pareizi noregulēts sēdekļa augstums, tad, pedālim atrodoties apakšējā vertikālā stāvoklī, ceļgalam ir jābūt nedaudz saliektam. To var pārbaudīt, sēžot uz velosipēda, kad pedālis atrodas tā zemākajā pedālis pozīcijā. Tad novietojiet kājas pirkstgalus uz pedāļa un raugieties, lai celis būtu nedaudz saliekts.

Ķēde
Pārliecinies vai ķēde ir tīra pirms eļļošanas. Ķēdes posmiem jādabū ārā visi smilšu graudiņi, akmentiņi un citi netīrumi, kas tajos sakrājušies iepriekšējā sezonā. Griežot pedāļus, ķēdi jāslauka ar lupatu visos iespējamos virzienos. Izgriezt lupatu caur zobratiem, caur pārslēdzēja rullīšiem. Pēc tam tīrīšanu turpināt ar mīkstu metāla vai cietu plastmasas birstīti. Pie reizes iztīrīt arī zobratus. Kad viss tīrs, jāķeras pie eļļošanas. Parasti eļļu pilina uz ķēdes iekšpuses, vienlaikus griežot pedāli, aptuveni desmit apgriezienus. Zobrati nav jāeļļo! No ķēdes liekā eļļa jānoslauka. Ķēdes sāniem jābūt pilnīgi sausiem.

Gultņi, pedāļi, pārslēdzēji
Pārliecinies vai visi gultņi ir pienācīgi iesmērēti, brīvi griežas un nav pārlieku kustīgi. Pārliecinies vai pedāļi ir pienācīgi ieskrūvēti un nekustās uz sāniem. Pārliecinies vai priekšējais un aizmugurējais pārslēdzējs pienācīgi darbojas. Pārslēdzot ātrumus, lai izkustās arī ātruma pārslēdzējs. Kā arī braucot ātruma pārslēdzējs nedrīkst nepārtraukti strīķēties gar ķēdi, ja strīķējas, tad var noregulēt ar regulējamo skrūvju palīdzību, bet to labāk uzticēt profesionāļiem. Pārliecinies vai pārslēdzēju slēdži ir pienācīgi nostiprināti.  vai pārslēdzēji, pārslēdzēju slēdži un trosītes ir pienācīgi ieeļļotas.

Papildaprīkojums
Pārliecinies vai visi atstarotāji ir pienācīgi uzstādīti un nav palikuši neskaidri. Braucot diennakts tumšajā laikā vai nepietiekamas redzamības apstākļos velosipēdam abos sānos (riteņos) jābūt aprīkotam ar diviem oranžiem (dzelteniem) gaismas atstarotājiem, kā arī priekšpusē jādeg baltas gaismas lukturim, bet aizmugurē – sarkanas gaismas lukturim. Ja lukturu nav vai tie nedarbojas, velosipēdam priekšpusē jābūt aprīkotam ar baltu atstarotāju, bet aizmugurē ar sarkanu atstarotāju Pārliecinies vai visi pārējie piederumi uz velosipēda ir droši nostiprināti un pienācīgi funkcionē.

Kopiet un saudzējiet savus velosipēdus!

CSDD Sabiedrisko attiecību daļa
Tālrunis: 67025730
E-pasts: pr@csdd.gov.lv
Mājas lapa: www.csdd.lv
Twitter: @csdd_lv